Topconcert Wilhelmina en Urker Zangers

“Topconcert Wilhelmina en Urker Zangers.” 
Christelijke Muziekvereniging ‘Wilhelmina’ uit Hoogeveen en het mannenkoor ‘de Urker Zangers’.
23-11-2009. Afgelopen zaterdag waren enkele honderden toeschouwers getuige van een prachtig concert, van het fanfare-orkest van de Christelijke Muziekvereniging ‘Wilhelmina’ uit Hoogeveen, o.l.v. Gerben Pol en het mannenkoor ‘de Urker Zangers’ o.l.v. Jacob Schenk in de Grote Kerk te Hoogeveen. Een concert waarbij het orkest en het mannenkoor hun eigen repertoire ten gehore brachten, maar ook enkele nummers gezamenlijk hebben uitgevoerd. Net als het orkest van Wilhelmina staan ook de ,,Urker Zangers” garant voor een gevarieerd muzikaal programma. Deze avond werd ook nog eens gesierd door veel gezamenlijk uitgevoerd repertoire, veelal speciaal samengesteld voor deze avond. Gezien de vele enthousiaste reacties van het publiek en medewerkers, vraagt dit concert zeker om een herhaling. Wederom een geslaagd topconcert in de rijke geschiedenis van de muziekvereniging Wilhelmina.

De avond werd geopend met een welkomstwoord door Renate Breukelman, voorzitter van Wilhelmina. Waarna zij het woord gaf aan Bert Nijmeijer die deze avond het programma toelichtte als speaker. Na de opkomst van beide dirigenten, kon het publiek gaan genieten van het openingswerk ‘the Exodus Song’ in samenwerking tussen koor en orkest. Dit keer onder leiding van Jacob Schenk, dirigent van de Urker Zangers. Prachtige filmmuziek met de bekende liedtekst van Pat Boone ‘This land is mine’. Dit openingsnummer werd uitgevoerd met kwaliteit en enthousiasme en door het publiek beloond met een groots applaus. Een goede balans tussen orkest en koor, wat een mooi begin van de avond en een prima samenwerking tussen koor en orkest opleverde.

Het programma werd vervolgd met het eerste eigen optreden van het mannenkoor de Urker Zangers. Dit mannenkoor werd in 1968 opgericht met als doelstelling om een breed en gevarieerd repertoire hooggestemd en op hoogstaande wijze te zingen. Ook deze avond liet het mannenkoor een grote variatie horen, met negrospirituals, aria’s en andere klassieke koorwerken. In 1969 was het allereerste officiële concert van de ,,Urker Zangers” ook in Hoogeveen. Na 40 jaren was het mannenkoor dus terug voor weer een memorabel concert. Zij begonnen hun eigen optreden door het zingen van de aria ‘Selig zind die Verfolgung leiden’, uit de opera ‘Der Evangeliman’ van Wilhelm Kienzl. Het koor zong in het deel voor de pauze nog meer liederen uit de klassieke koorwerken. Zo vertolkten zij op heldere en krachtige wijze ‘les Martyrs’ van Charles Gounod. Het lied vertelt op indrukwekkende wijze het verhaal van de martelaren die ter dood veroordeeld zijn. De Urker Zangers zongen voluit met krachtige mannenstemmen, gedragen en ingetogen waar dat nodig is, met een uitstekende dictie en verrassend helder en zuiver van klank. Het laatste lied dat zij zongen was ‘Landerkennung’ van Edvard Grieg. Hierin bezong het koor de strijd van de Noorse koning Olaf I, die na een eerdere vlucht terugkeerde naar zijn vaderland om de Vikingen te bekeren tot het christendom. Solist Pieter Ras van het mannenkoor bezong op heldere en indrukwekkende wijze deze strijd. Dit alles begeleid door Rienk Bakker op piano. Het orkest van muziekvereniging Wilhelmina speelde voor de pauze nog een gezamenlijk nummer met het mannenkoor, wederom onder leiding van Jacob Schenk. De ‘Jupiter Hymne’ werd keurig uitgevoerd met wederom een goede balans tussen koor en orkest. Deze lofzang op de planeet Jupiter kwam goed tot zijn recht, door op de juiste momenten met een gezamenlijke dynamiek te werken naar een prachtige climax.

Naast deze gezamenlijke werken bracht het orkest van Wilhelmina natuurlijk ook zelf een aantal werken ten gehore. Zo liet dit orkest horen dat het ‘Pie Jesu’ uit het requiem van Andrew Lloyd Webber bijzonder goed uitgevoerd kan worden door een fanfare-orkest. De gedreven dirigent Gerben Pol wist de verschillende secties goed te sturen, waardoor er prachtige warme klanken door de Grote Kerk klonken. Dat het orkest met deze nieuwe dirigent op de goede weg is naar nog meer kwaliteit en uitstraling werd ook duidelijk in het topwerk ‘Noah’s Ark’. Dit prachtige muziekstuk van Bert Appermont vertelt in 4 delen het verhaal van Noach en de Ark. Doordat speaker Bert Nijmeijer het publiek dit verhaal kort samenvatte ter introductie, kon het publiek in eigen verbeelding de film zien. Van de langzaam aanzwellende klanken in het eerste deel, naar de strak uitgevoerde parademuziek van de dieren die naar de ark lopen. Bij de hectische muziek die de storm uitbeeld, werd het slagwerk van het orkest extra ondersteund met een windmachine en donderplaat. Waarna het vierde deel het slot verteld van de ark en de toekomst, vertolkt in prachtige klanken van het zacht koper. Wilhelmina liet horen dat er met enthousiasme en durf naar perfectie toegewerkt wordt. Zeker een hoogtepunt van deze avond! Het publiek beloonde de uitvoering dan ook met een bijzonder enthousiast applaus. Na de pauze begon het orkest met ‘Procession of the Sorcerers’. Waarschijnlijk waren nog niet alle muzikant volledig geconcentreerd terugkomen van de pauze, aangezien de inzetten niet geheel gelijk waren. Dit werd verder in het werk prima hersteld. Aansluitend speelde het orkest ‘Hine e hine’ van Peter Graham. Een wiegelied gebaseerd op een Nieuw-Zeelands maori-lied. De eenvoudige maar warme melodielijnen werden op de juiste wijze geïnterpreteerd door het orkest en dirigent. Dat er binnen het orkest topmuzikanten uit eigen kweek zitten, bewees Jeroen Koops met zijn solo op de es-bas. Op virtuoze wijze speelde hij samen met het orkest ‘The Trouble with the tuba is…’ op een manier, die menig luisteraar koude rillingen bezorgde.

De Urker Zangers brachten na de pauze nog 2 negrospirituals, onder leiding van de stuwende dirigent Jacob Schenk. ‘March on’ werd door het koor in marstempo uitgevoerd in een strak ritme en heldere samenzang. Het lied ‘Pilot Lan’de Boat’ werd bijzonder enthousiast gezongen en solist Frits van ders Sloot vertelde met kleine gebaren het verhaal van de radarboot op de rivier. Wederom liet het koor horen dat ze beschikken over bijzonder veel kwaliteit in een afwisselend repertoire.

Ook na de pauze werkten orkest en koor samen in een 3-tal werken, nu onder leiding van Gerben Pol, die op aanstekelijke wijze muzikanten en koorleden wist te dirigeren. Hetgeen direct duidelijk werd in de filmmuziek ‘Crimson Tide’. Gezamenlijk werd de spanning opgebouwd door de juiste afwisseling van instrumentale intonatie en koorzang, waarbij het koor op geweldige wijze de hymne ‘O Eewge Vader’ bezong. Een mooie samenwerking die bij het publiek veel enthousiasme opleverde. De samenwerking werd nog vervolgd met Meditation ‘Light of the World’, waarin het koor 2 koralen bezong. De avond werd afgesloten met het ‘Anthem’ uit de musical Chess. Bij dit slotstuk van de avond dirigeerde Gerben Pol zowel het koor, orkest als de solist. Dit keer zong dirigent Jacob Schenk zelf de solopartij. Dankzij het grote enthousiasme en kundigheid van alle muzikanten, koorleden en dirigenten werd muziekwerk op een prachtige manier naar het publiek gebracht. Het publiek beloonde alle deelnemers met een staande ovatie. De muziekvereniging Wilhelmina heeft met de Urker Zangers een boeiende en muzikale avond verzorgd. Een zeer gevarieerd en afwisselend programma met een zeer geslaagde samenwerking! Voorzitter Renate Breukelman kon dan ook trots de avond afsluiten en de bloemen uitreiken aan dirigenten en speaker. Een avond die voor alle betrokkenen om herhaling vraagt.

Recensie overgenomen van de website Wilhelmina.